Saturday, February 14, 2009

pentarbiyahan fizik

assalammualaikum...

hari ini ana ingin menulis sebagai seorang guru fizik...

berkenaan chapter fizik yang kedua untuk form four, iaitu force and motion...

anak-anak muridku...
jika dinilai semula konsep fizik dalam gerak kerja kita, ternyata ianya waqi'ie dan tidak harus dipandang enteng dalam gerak kerja pentarbiyahan...
ianya membabitkan kefahaman yang jelas apakah yang itu kerja, tenaga ,kuasa dan efisyen dalam setiap tindakan kerja.

pembelajaran pertama KERJA(WORK)

WORK = FORCE x DISPLACEMENT
KERJA = DAYA x PERUBAHAN JARAK

hu..hu..selama ini kita akui bahawa kita telah melakukan kerja tapi betul ker???

menurut fizik kerja diistilahkan bagi suatu daya dan ianya haruslah mempunyai perubahan.andai tiada perubahan ianya bukanlah kerja tetapi hanya daya yang digunakan secara pembaziran. contohnya kita mengangkat batu, kita menggunakan daya dan apabila batu bergerak keatas maka ianya dinamakan kerja.tetapi andai kita mengangkat batu tetapi ianya tak terangkat maka ia tidak dipanggil kerja kerana nilai kerjanya adalah 0.maka dengan ini kita haruslah berstrategi dengan mengira waqi'ie kemampuan dan kekuatan kita sebelum bertindak kerana khuatir kita melakukan kerja yang sia-sia.terutama pihak qiadi kepimpinan perlu menekankan aspek ini. teringat suatu ketika dahulu, ana menjadi Yang Dipertua, banyak kali memgadakan meeting yang 'tak perlu'.buang masa dan tenaga.kesian bebudak jpp hilang masa belajar...sori sangat pada antum semua yang terlibat..



seterusnya beralih pada tenaga iaitu energy.
adakah antum tahu tenaga tidak boleh dibina atau dimusnahkan?ianya beralih menjadi bentuk tenaga yang pelbagai.ana ceritakan kitaran tenaga bermula dari pemakanan seharian.adalah tersangat penting bagi kita penggerak islam menjaga aspek halal,haram dan syubhat.halal dan haram itu nyata tetapi diantaranya syubhat.maka jauhilah darinya..kerana ianya membentuk tenaga yang kita gunakan untuk solat dan pelbagai kerja dakwah.tetapi andai perubahan tenaga ini asalnya dari sumber yang tidak diredhai,adakah kita kira solat dan amal kita diterima.konsep islam amal kebajikan tidak boleh diterima dari sumber yang haram.prinsip kiata berlainan dengan robin hood.kebajikan dari sumber haram akan ditimpakan kepada kita semula pada akhirat kelak.
sebenarnya banyak lagi tentang tenaga tapi yang sangat menarik untuk diperbincangkan adalah potential energy iaitu tenaga potensi.inilah konsep yang digunakan sebagai bekalan dalam jalan dakwah. bila kita baling batu keatas, ianya akan berhenti sejenak pada jarak maksimum.bila berhenti tenaga kinetik iaitu tenaga gerakan menjadi kosong sebaliknya potential energy akan mencapai tahap maksimum.kemudian ianya jatuh kembali ke tanah.disini berlaku perubahan tenaga semula dari potential energy kepada kinetic energy.batu itu boleh disamakan dengan pendakwah.seharusnya kita perlu menambah keupayaan potensi diri dengan solat, zikir, qiammulail, puasa, zakat dan sedekah.potensi ini menjadi bekalan untuk kita mengharungi kehidupan pendakwah yang mencabar.bak kata mustafa mashur, kereta hanyalah cebisan besi yang tidak berguna andai ia tiada minyak...renung-renungkanlah...hu..hu..terkena pada diri ana kembali dan ana bertaubat dari perkara yang ana katakan tapi tidak lakukannya...


hee..hee..topik yang panas untuk dibicarakan iaitu POWER atau kita kenalinya sebagai KUASA'

POWER = WORK / TIME
KUASA = KERJA / MASA

salah faham selalu berlaku pada takrif kuasa.gila kuasa???hu..lebih baik dari kuasa jatuh ke tangan orang-orang gila...

maksud kuasa yang sebenarnya adalah kita melakukan suatu keja dengan menjimatkan masa.motor mempunyai kuasa yang tinggi berbanding basikal.sebab itu dengan jarak yang sama,motor mendahului basikal.seandainya kita ada kuasa maka bukan sahaja ianya menjimatkan masa tetapi juga memudahkan kerja..ingin ana membicarakan secara terperinci berkenaan kuasa tetapi masa tak mencukupi kerana lepas ni ana kene pergi mengajar sains pmr lak...hu..hu..

EFICIENCY = OUPUT/ INPUT X 100%

kebanyakan tenaga akan terbazir kepada bentuk yang lain. sebab itu output nilainya berkurangan dari input.dalam fizik contohnya cahaya lampu malap sebab tenaga yang sepatutnya menjadi cahaya bertukar menjadi haba.dalam konsep gerakkerja pun sama...tenaga banyak dibazirkan kepada perkara yang remeh.maka dengan ini ana seru agar tingkatkan sistem yang terbaik demi mencapai output yang efisyen..
sori..masa tak mencukupi...

salam dari cikgu bad...

No comments:

Post a Comment