Saturday, February 14, 2009

ISEQ

akum...
segala pujian bagi NYA...
salawat dan salam kepada kekasihNYA,muhammad saw

sahabat..Teringat semula ketika ana menyampaikan presentation ana berkenaan ISEQ.gabungan dari 3 perkataan IQ SQ EQ.inteligent,spiritual, and emotional.cukup menarik jika dikaji sehinggakan lecturer yang mendengar kupasan modul yang kami bentangkan berminat untuk mendapatkan soft copy.hari ni ana ingin berkongsi bagaimana aplikasi teori. kebanyakan gerak kerja tidak menjadi disebabkan terawang-awangan dengan teori...sungguh idealistik namun apa yang lebih bahaya adalah gerakkerja yang dilakukan semberono hanya mengikut naluri dan nafsu sendiri...
INGAT! "sampaikanlah dariku walau sepotong ayat" bukan menyuruh kita menyampaikan semata-mata malah jika dikaji ayat diatas "dariku" bermaksud ianya dari apa yang disampaikan oleh rasullullah..disini kita dapati 2 objektif penyampaian adalah jangan kedekut sampaikan ilmu dan apa yang kita sampaikan pastikan ianya ilmu.

berbalik kepada ISEQ.teori ini sungguh menarik jika kita menjadikan ianya tema bagi setap gerakkerja kita.bila kita memainkan IQ sebagai titik homofili kita, kita akan cenderung kepada data dan informasi dan sasaran yang paling sesuai adalah mad'u yang mempunyai minda kelas pertama dan golongan profesional. oleh sebab itu, mereka yang ingin mempergunakan IQ dalam dakwah mereka seharusnya master dalam ulul albab.selain itu perlu juga peka terhadap informasi-informasi terkini samada dalam akedemik,sosial,politik,ketenteraan dan lain-lain.sebagai contoh,kuasa homogeni ustaz terhadap anak didiknya adalah dengan mempermainkan kredebiliti IQ.dan apa yang ana lihat dari pandangan visual ternyata ianya berkesan terhadap mad'u yang dahagakan ilmu.

Spiritual Quotient. ia tidak sesukar iq yang diperlukan untuk merujuk buku. tema bagi SQ adalah inqilabiyah,islam itu tertegak atas keruntuhan jahilliyah dimana kita mempergunakan mekanisma pembangkitan isu terhadap mad'u. segala kepincangan didalam masyarakt seharusnya diperlihatkan oleh kita. sasaran kepada mereka yang tidak peduli akan masyarakat. namun apabila ia terjadi kepada mereka,mereka akan bangkit untuk mempertahan kan hak.masyarakat zaman sekarang kebanyakannya berada di tahap ini. selalunya, SQ adalah senjata politik yang dashat. bagaimana anwar ibrahim boleh menggerakkan reformasi sehingga ianya bagaikan suatu sejarah kegemilangan beliau. mekanisma terpenting yang harus kita kuasai untuk mempergunakan SQ adalah intonasi suara dan nada. hee..jangan lupa tentang vokal.ianya terpenting dalam SQ.

berkenaan Emotional Quotient, ianya menarik namun hanya orang-orang tertentu sahaja dapat menguasainya...secara individu mahupun pubkic speaking, ianya memerlukan kemahiran yang tinggi. betapa hebatnya kuasa EQ sehingga sahabat-sahabat terdahulu tidak kering air mata menyesali dan menangisi segala dosa mereka. bagaimana ISLAM boleh melunturkan keegoan saidina umar yang keras,hanya dengan beberapa potong ayat al-QURAN.berbalik kepada fiqh dakwah,perkara pertama untuk kita menguasai EQ adalah empati. kita seharusnya berada dalam dunia mad'u.seterusnya kita mula memainkan intonasi-intonasi yang sesuai mengikut rentak mad'u.hee..sukarnya nak terangkan..sebab ianya berkaitan dengan hati...

kepada sahabat-sahabat,ana rindukan antum semua. rindukan perjuangan kita, rindukan ukhwah kita..
salam cinta dari ana,akum...

No comments:

Post a Comment